شرایط احداث باغ هلو و شلیل

قبل از اینکه بخواهید اقدام به احداث باغ هلو و شلیل کنید بهتر است بدانید که عمر اقتصادی باغ تان 10 تا 25 سال خواهد بود. اما نگران نباشید! از آنجایی که میوه های این باغ، جایگاه صادراتی ویژه ای دارند، بازگشت سرمایه خوبی دارد و جزو فعالیت های کشاورزی سودآور به حساب می آید.

 

احداث باغ هلو و شلیل

 

شرایط آب و هوای مناسب برای احداث باغ هلو و شلیل

مناسب ترین اقلیم برای احداث باغ هلو و شلیل، مناطقی هستند که ارتفاع آنها از سطح دریا چیزی در حدود 2200 متر است. بهتر است باغ تان را در زمین کاملا مسطح و هموار احداث کنید. اما حتی اگر زمین تان شیب 14 درجه ای هم داشته باشد، باز میتواند گزینه خوبی برای احداث باغ تان باشد. برای اینکه نهال های هلو و شلیل باغ تان رشد مطلوب و مناسب داشته و محصول خوشرنگ و با کیفیتی داشته باشند، می بایست شش تا هشت ساعت نور خورشید دریافت کنند. بر این اساس، اکثر مناطق کشور به جز مناطق بیابانی، برای احداث باغ هلو و شلیل مناسب هستند.

حداقل و حداکثر دمای برای احداث باغ هلو و شلیل، منفی 32 درجه سرمای زمستان و 15 تا 25 درجه گرمای تابستان است. نیاز سرمایی نهال هلو و شلیل 600 تا 900 ساعت دمای کمتر از 7 درجه سانتی گراد است. گرچه در برخی از گونه ها، 200 ساعت سرمای زمستانی کمتر از 7 درجه سانتی گراد نیز، نیاز سرمایی نهال برای به شکوفه نشستن را تامین می کند.

 

خاک مناسب برای احداث باغ هلو و شلیل

بهتر است زمینی را برای احداث باغ هلو و شلیل انتخاب کنید که در ترکیب آن خاک برگ، شن و پیت موس داشته باشد. یا در زمین های لومی شنی بدون آهک، نهال های هلو و شلیل تان را بکارید. در واقع، بهترین خاک برای کاشت نهال هلو و شلیل، خاک های سبک و متوسط است که زهکشی عالی دارند. خاک های رسی موجب مرگ ریشه های درخت می شوند. PH خاک زمین مورد نظرتان باید 6.7 باشد.

 

خرید نهال هلو و شلیل

 

انتخاب و خرید نهال هلو و شلیل

برای انتخاب یک گونه پر محصول و مناسب و خرید نهال هلو یا خرید نهال شلیل باید به این نکات توجه نمایید:

  • نهال های هلو و شلیل بر اساس زمان رسیدن و برداشت محصول به چهار دسته تقسیم می شوند:
    • بسیار زودرس
    • زودرس
    • میان رس
    • دیر رس

که می بایست بر اساس میزان تحمل خشکی، نوع اقلیم و آب و هوای منطقه مورد نظرتان و میزان مقاومت نهال در برابر آفات و بیماری ها، مناسب ترین گونه را انتخاب نمایید.

  • همچنین نهال های هلو و شلیل بر اساس وضعیت جدا شدن هسته به دو گروه هسته جدا و هسته چسبیده تقسیم می شوند. معمولا میوه های هسته جدا از جمله اقلام صادراتی بوده و هسته چسبیده برای تهیه کمپوت و کنسرو استفاده می شوند.

 

کاشت نهال هلو و شلیل

بهترین الگوی کاشت برای احداث باغ هلو و شلیل، الگوی مستطیلی یا مربعی با فاصله کاشت 4*5 متر یا 5*5 متر است. البته بهتر است فاصله شرقی-غربی درختان باغ تان از یکدیگر بیشتر باشد تا سهم بیشتری از نور خورشید را دریافت کنند.

 

آبیاری نهال هلو و شلیل

هنگام احداث باغ هلو و شلیل می بایست به این نکته توجه نمایید که با توجه به اقلیم و منطقه احداث باغ تان از چه نوع سیستم آبیاری باید استفاده نمایید. به عبارت دیگر کدام سیستم آبیاری، نیاز آبی نهال های هلو و شلیل باغ تان را برآورده می نماید. میزان آبیاری نهال ها، علاوه بر نوع و گونه نهال به زمان برداشت محصول، رطوبت خاک منطقه و زمان شکوفه دادن نهال در فصل بهار نیز بستگی دارد.

باغ هلو و شلیل در ماه های اردیبهشت و خرداد که آغاز به بار نشستن نهال است، نیاز آبی بیشتری دارد. به طوری که در این ماه ها، به هفته ای 4 بار آبیاری نیاز است. اما به طور کلی، نهال هلو و شلیل به ۳ بار آبیاری در هفته که چیزی در حدود ۱۰ لیتر آب می شود، نیاز دارد. البته این میزان آبیاری در مناطق گرم و خشک، نیاز آبی نهال را برطرف نمی نماید. در این مناطق به 180 تا ۲۱۰ بار آبیاری در سال که معادل ۲.۵ تا ۷.۵ لیتر آب می شود، نیاز است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت دریافت مشاوره و یا خرید نهال، کافیست روی یکی از راه های ارتباطی زیر کلیک نمایید.

09145530336
مدیر فروش و مشاوره
09335310336
کارشناس فروش و مشاوره
09143332784
کارشناس فروش و مشاوره
09143332785
حسابداری و صدور فاکتور
09143332786
پیگیری سفارشات ارسالی
ارتباط واتساپ
کارشناس فروش و مشاوره
ارتباط تلگرام
کارشناس فروش و مشاوره
ارتباط ایتا
کارشناس فروش و مشاوره
ارتباط روبیکا
کارشناس فروش و مشاوره