خرید نهال گلدانی بهتر است یا نهال ریشه لخت

خرید نهال گلدانی بهتر است یا نهال ریشه لخت، سوالی است که در زمان خرید نهال از نهالستان ذهن اکثر باغداران و کشاورزان را درگیر می کند. در ادامه پاسخ این سوال را برایتان شرح خواهیم داد.

 

نهال های گلدانی

نهالستان ها این نهال ها را قلمه زده و تا زمان ریشه کردنشان در گلدان نگهداری می کنند. سپس هر یک از نهال ها را با همان گلدان به فروش می رسانند. یک مورد دیگر اینکه بذر گیاه را در گلدان کاشته و پس از بلوغ رسیدن آن، گیاه را به همراه گلدان در بازار به فروش می رسانند. نهال  های گلدانی را میتوان در تمام فصول سال به زمین اصلی انتقال داده و کاشن نمود.

 

خرید نهال گلدانی از نهالستان

 

نهال های ریشه لخت

در نهال های ریشه لخت شرایط متفاوت است. نهالستان ها ابتدا بذر و یا نهال پیوند شده را در قطعه های مشخص شده از زمین می کارند. سپس بعد از ریشه دار شدن و به بلوغ رسیدن، همان نهال را با ریشه از زمین خارج کرده و بدون خاک جهت فروش به باغداران عرضه می کنند. این نهال ها را باید قبل از بیدار شدن نهال از خواب زمستانی در زمین اصلی کاشت نمود.

 

مزایای خرید نهال گلدانی و نهال ریشه لخت

از مزیت‌ های  خرید نهال ریشه لخت این است که باغداران برای زمین های هکتار بالای خود می‌ توانند این نهال را به صورت عمده خریداری کنند. همچنین به دلیل استفاده نکردن از گلدان هزینه کم تری برای  خرید نهال  پرداخت خواهید کرد. همچنین هزینه حمل و نقل کم تری دارد. همچنین در زمان خرید نهال می توان ریشه ها را بررسی نموده و به طور کامل از سلامت آنها اطمینان حاصل نمود.

در مقابل نهال گلدانی را می‌ توان در هر فصل سال خریداری کرد و باغداران نسبت به شرایط خود می ‌توانند این نهال را در هر فصل سال بکارند. از مزایای دیگر این نهال این است که هنگام حمل و نقل صدمه نمی بیند و  برای کاشتن این نهال در زمین زمان کم تری صرف می شود. این نهال نیروی کار کم تری برای کاشت نیاز دارد و به دلیل داشتن گلدان، در هنگام جابجایی و کاشت به ریشه های آن آسیبی وارد نمی شود. علاوه بر این، نهال گلدانی سرعت کار شما را نیز بالا می برد.

 

خرید نهال گردو گلدانی

 

معایب خرید نهال گلدانی و نهال ریشه درخت

از معایب نهال گلدانی هزینه و دشواری حمل و نقل آن است؛ زیرا به دلیل داشتن گلدان به هنگام بارگیری باید خیلی مرتب کنار هم قرار گیرند که با توجه به نهال های خریداری شده چند ماشین برای حمل و نقل آن نیاز خواهد بود. از معایب دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد قیمت بالاتر  خرید نهال گلدانی است؛ زیرا قیمت گلدان چه به صورت پلاستیکی و چه نایلونی بر قیمت نهال تاثیر می گذارد.

یکی از مهم ترین معایب نهال ریشه لخت هنگام درآوردن نهال از زمین این است که جابه‌جایی، حمل و نقل و کاشت این نهال در زمین باعث می شود ریشه آن هوا خورده و در صورت وزیدن باد، امکان خشک شدن نهال پس از کاشت به وجود آید.

از دیگر معایب  خرید نهال ریشه لخت می‌ توان به محدودیت زمانی نسبت به کاشت در زمین اصلی اشاره کرد. چرا که قبل از بیدار شدن درختان از خواب زمستانی باید کاشت نهال انجام شود و بهترین زمان برای کاشت در زمین، اواخر اسفند ماه است. در این شرایط اگر باغداران بنا به به دلایلی نتوانند آماده سازی زمین اصلی را انجام دهند و یا شرایط جوی مساعد و لازم برای نهال فراهم نگردد، شاهد خشک شدن آن خواهیم بود.

 

خرید نهال گلدانی بهتر است یا ریشه ای

در پاسخ به سوال که  خرید نهال گلدانی بهتر است یا نهال ریشه لخت می توان گفت با توجه به موارد گفته شده، این موضوع در وهله اول به زمان کاشت بستگی دارد؛ اگر در فصل زمستان هستید و به تعداد زیادی نهال برای کاشت نیاز دارید، نهال ریشه لخت برای شما مناسب تر است. اما اگر در فصل بهار یا تابستان تصمیم به کاشت نهال دارید یا در کاشت نهال، کم تجربه هستید، خرید نهال گلدانی را به شما پیشنهاد میکنیم.

همچنین گاهی ممکن است یخبندان، سرما و بارندگی های زمستانی تا اواخر زمستان ادامه یابد و زمان طلایی کاشت نهال را از دست بدهیم و مجبور به کاشت نهال در فصل بهار باشیم. از آنجایی که خواب زمستانی درختان تمام شده و زمان کاشت نهال از دست رفته، برای اینکه کارمان یک سال به تعویق نیفتد می توانیم از نهال گلدانی استفاده کنیم.

 

فروش نهال گلدانی

 

نکات مهم در خرید نهال گلدانی و نهال ریشه لخت

نکات بسیاری در زمینه باغداری وجود دارد. در واقع باغداران باید در  خرید نهال  از نهالستان به یک سری نکات توجه کنند تا بتوانند درختان سالم و با کیفیت بدست آورند. در این بخش به چندین مورد از این نکات اشاره خواهیم کرد.

  1. باغداران باید از نهالستانی که معتبر و پرفروش هستند نهال‌ های خود را خریداری کنند.
  2. یکی از مهم ترین نکات در هنگام  خرید نهال  این است که باغدار باید از سالم بودن و کیفیت نهال مطمئن شود.
  3. ریشه گیاه باید سالم، یکدست و بدون پیچ خوردگی باشد
  4. نهال پیوندی باید دارای شاخه های عمودی باشد.
  5. ریشه نهال سالم و درخت عاری از سوختگی، پوسیدگی و سرمازدگی باشد.
  6. سن نهال هنگام خرید در صورت قلمه بودن باید یک ساله و در صورت پیوندی باید دو ساله باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت دریافت مشاوره و یا خرید نهال، کافیست روی یکی از راه های ارتباطی زیر کلیک نمایید.

09145530336
مدیر فروش و مشاوره
09335310336
کارشناس فروش و مشاوره
09143332784
کارشناس فروش و مشاوره
09143332785
حسابداری و صدور فاکتور
09143332786
پیگیری سفارشات ارسالی
ارتباط واتساپ
کارشناس فروش و مشاوره
ارتباط تلگرام
کارشناس فروش و مشاوره
ارتباط ایتا
کارشناس فروش و مشاوره
ارتباط روبیکا
کارشناس فروش و مشاوره